Ruski Diktatori

Min ryskalärare har sagt upp sig. Om jag ska vara ärlig tyckte jag hon var en mycket bra lärare, alltid så snäll och trevlig, så det är ganska synd. Vi skulle få en ersättare, sa Malin. Vi tänkte inte så mycket på det (vi fick ju gå hem).

Chocken kom idag, klockan 08.00. David stod mötte upp mig i Språkets hus och sa att hon inte hade kommit än.
Jag tänkte då att vi inte skulle ha en lektion då. Men inte då. Jag ser att vårat klassrum var upplyst och dörren var olåst. Det betydde bara en sak.
Ryskan var INTE inställd.
Jag öppnar dörren och sticker in huvudet för att se ifall det var tomt eller fullt. Där inne satt en kvinna, (ryskaläraren) och tittade på mig och jag på henne. Helt plötsligt sa hon något på ett annat språk, ryska i det här fallet.
Jag var så förrvirrad att jag första svarade "huh?" och sen mekaniskt "da".
När David och jag är väl inne vänder hon sig om och börjar prata på ryska. Vi satt där som två stora frågeteckan och sa "va...?" upprepande gånger.
Ungefär hela lektionen gick åt alfabetet på skrivstil, något vi skulle börja med nästa termin(!).

Slutet av lektionen var dagens citat:

Ryskaläraren: "Ni vet vem Stalin var?"
Jag: "Ja, Sovjets diktator under andra världskriget" (jag svarade inte så, men jag menade det som står där, blev bara fel när jag se det då)
Ryskaläraren dunkar då knytnäven i bordet och säger halvhögt:

"Nej! JAG är Stalin!"

Nu framöver prioriteras ryska...

Kommentarer
Postat av: Lia

önskar dig en fortsatt trevlig fredag :}

2007-11-09 @ 19:37:56
URL: http://hellolia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0