Gimme a break...

Onsdagar, säger jag bara. Varför måste alltid onsdagar vara jobbiga, en massa lektioner och ingen av dom är intressant. Historia-lektionen var väl dagens höjdpunkt, då jag istället för att komma på en frågeställning var inne på olika bloggar och hemsidor som hade skrev live från LHC-projektet i Schweiz.
Inte insatt?
Nu är det såhär att man nu sen 50-talet, tror jag det var, har haft ett projekt där man vill återskapa Big Bang, men då i miniformat. "Domedagsmaskinen", som ligger ungefär 100 meter under markytan började man bygga på för 14 år sen och har varit klar i ungefär ett halvår, är till för att skicka iväg en protonstråle genom maskinfanskapet som sedan ska åka tillbaka i maskinen och möta en annan protonstråle och på så vis "återskapa" ett "mini-Big Bang". Låter väldigt mysko, enligt mig. Men det värsta är ju ändå det där med jordens undergång.
För att citera en av de ledande forskarna som är ansvarig för LHC-projektet:
- "Och med fruktansvärd tur så kommer maskinen kunna skapa små svarta hål. Dom är helt ofarliga, eftersom de förångas efter bara några sekunder."
Nu är ju problemet, enligt professor Otto Rössler, att svarta hål inte kan förångas...
,,,hm...
...utan expandera tills jorden slukas i ett stort svart hål och ett nytt universum skapas.
Trevligt!
Nu är ju frågan hur dessa forskare egentligen fick tillåtelse att genomföra ett projekt som kan utplåna mänskligheten (alternativt ge oss "a ride of a lifetime" genom ett stort svart hål)? Jag gissar på att sannolikheten att vi slukas av ett stort svart hål är vääääääldigt liten, då ingen verkas försöka förbjuda dom här forskarna att utföra sitt lilla experiment, förutom oss civila människor då, som inte vet speciellt mycket detaljer om vad som kommer att hända om maskinen verkligen spottar ut ett svart hål.
Själv tycker jag att maskinen är ett riktigt slöseri med tid och pengar. Projektet har kostat ungefär 44.3 miljarder svenska kronor. Oh, jag glömde skriva om vad projektet gick ut på.

Att hitta Higgspartikeln...
...som kanske inte ens existerar...

*Thumps up!*

Kommentarer
Postat av: Sami

LHC-Projektet? Fan jag fastna för jag trodde du skrev om mitt älskade lag LHC :O!!!!

2008-09-10 @ 22:49:06
Postat av: Emelie

hahaha, det där projektet är såå sjuukt onödigt och sjuuk jävla dyrt. waste of money. att de tillåts göra det är ju människans nyfikenhet och överlägsenhet som styr. man vill veta allt. vilket såsmåningom kommer va våran undergång :D btw bra inlägg! ;)<3

2008-09-11 @ 12:51:25
URL: http://mittlivsspegelbild.blogg.se/
Postat av: Coffz

Haha bra skrivet! men håller med om att det är sjuk onödigt:P Occh det där med jordens undergång är ju bara löjligt, älskade aftonbladets senasationsrubriker xD!

2008-09-11 @ 15:31:46
URL: http://coffz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0